Algemene Voorwaarden

(B2C)/(B2B)

Artikel 1 - Definities 

  1. Peoples Potential BV, gevestigd te Herengracht 495, 1017 BT Amsterdam, KvK-nummer 83751998, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als dienstverlener.
  2. De wederpartij van dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtnemer.
  3. Opdrachtgever: rechts- of natuurlijke persoon die een overeenkomst heeft met dienstverlener.
  4. Opdrachtnemer: rechts- of natuurlijke persoon die, na voorgedragen te zijn door dienstverlener, werkzaamheden zal gaan verrichten.
  5. Opdracht: overeenkomst tussen Opdrachtgever en dienstverlener, waarbij aan Opdrachtgever diensten worden verleend door dienstverlener.
  6. Partijen: Dienstverlener, Opdrachtgever en Opdrachtnemer tezamen.
  7. Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen.

Artikel 2 - Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door of namens dienstverlener.
  2. Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen is overeengekomen.
  3. De overeenkomst bevat voor dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
  4. Op de overeenkomsten gesloten tussen Partijen en al hetgeen daarmee verband houdt, is de geldende privacywetgeving van toepassing.
  5. Indien een deel van de Opdracht of van de Algemene Voorwaarden nietig of vernietigbaar verklaard wordt, dan laat dit de geldigheid van het overige onverlet.
  6. Bij (ver)nietig(baar)heid van een gedeelte van de Opdracht of de Algemene Voorwaarden geldt dan, overeenkomstig artikel 3:42 BW, hetgeen Partijen overeengekomen zouden zijn indien zij de (ver)nietig(baar)heid gekend zouden hebben.

Artikel 3 - Betaling 

  1. Declaraties moeten binnen 30 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
  2. Betaalt opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
  3. Blijft opdrachtgever in gebreke, dan zal dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in verzuim is, is hij wettelijke rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan dienstverlener. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van dienstverlener op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
  5. Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door dienstverlener, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan dienstverlener te betalen.
  6. Alle bedragen vermeld in de documentatie omtrent de Opdracht, zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld. Opdrachtgever dient te allen tijde op het eerste verzoek van dienstverlener adequate zekerheid te stellen voor al hetgeen dienstverlener reeds opeisbaar te vorderen heeft en zal verkrijgen uit hoofde van de Opdracht.
  7. Indien de Opdracht is aangegaan met meerdere Opdrachtgevers, die behoren tot dezelfde groep van ondernemingen, zijn alle Opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen op grond van dit artikel, ongeacht de tenaamstelling van de factuur.
  8. Het uurtarief dat Opdrachtgever dient te betalen, is een tarief inclusief pensioen, sociale lasten, verzekeringen, het loon, de administratieve kosten en de wervingskosten. Eventuele toeslagen zoals onregelmatige diensten en overwerk conform CAO zijn voor de rekening van Opdrachtgever en zullen in meerdering worden gebracht op het uurtarief.

Artikel 4 - Aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen zijn vrijblijvend en hooguit 3 maanden geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod.
  2. Levertijden in offertes zijn indicatief en geven koper bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  3. Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk én schriftelijk overeenkomen.

Artikel 5 - Prijzen

  1. De op aanbiedingen, offertes en facturen genoemde prijzen zijn inclusief de verschuldigde btw, tenzij anders overeengekomen.
  2. De prijzen van goederen en diensten zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen. Verhogingen hiervan, die door de dienstverlener niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
  3. Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs overeenkomen.
  4. Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van dienstverlener, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
  5. Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de dienstverlening een richtprijs afgesproken, waarbij dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10% vanaf te wijken. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient dienstverlener opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.

Artikel 6 - Prijsindexering

  1. Dienstverlener is gerechtigd om zijn tarieven jaarlijks per 1 januari te verhogen conform de consumentenprijsindex (CPI) alle huishoudens.

Artikel 7 - Informatieverstrekking door opdrachtnemer

  1. Opdrachtnemer stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor dienstverlener.
  2. Opdrachtnemer is verplicht alle gegevens en bescheiden, die dienstverlener meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
  3. Opdrachtnemer staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan dienstverlener ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
  4. Indien en voor zover opdrachtnemer dit verzoekt, retourneert dienstverlener de betreffende bescheiden.
  5. Stelt opdrachtnemer niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door dienstverlener verlangde gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van opdrachtnemer.

Artikel 8 - Intrekking opdracht

  1. Opzeggen en intrekking van de opdracht(en) verloopt volgens richtlijnen zoals vermeldt in de ABU cao.
  2. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon over de gewerkte uren en de wettelijk geldende opzegtermijn, en de gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.

Artikel 9 - Uitvoering van de overeenkomst

  1. Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
  2. Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
  3. De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot.
  4. Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat dienstverlener tijdig kan beginnen aan de opdracht.

Artikel 10 - Contractduur opdracht

  1. De overeenkomst tussen opdrachtnemer en dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  2. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet opdrachtgever dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.

Artikel 11 - Wijziging van de overeenkomst

  1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
  2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Dienstverlener stelt opdrachtnemer hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
  3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht dienstverlener opdrachtnemer hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in.
  4. Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft dienstverlener daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.

Artikel 12 – Overmacht

  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van dienstverlener in de nakoming van enige verplichting jegens opdrachtnemer niet aan dienstverlener kan worden toegerekend in geval van een van de wil van dienstverlener onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens opdrachtnemer geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van dienstverlener kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
  2. Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan dienstverlener niet aan zijn verplichtingen jegens opdrachtnemer kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
  3. Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.

Artikel 13 - Overdracht van rechten

  1. Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.

Artikel 14 – Voorkoming van discriminatie

  1. Dienstverlener en Opdrachtgever zullen bij het werven en selecteren van Opdrachtnemers uitsluitend voor de functie relevante eisen stellen en mee laten wegen. Dienstverlener en Opdrachtgever zullen geen verboden onderscheid maken op grond van geloofsovertuiging, politieke voorkeuren, levensovertuiging, gender, ras, nationaliteit, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, handicap, chronische aandoening, leeftijd of welke grond dan ook.

Artikel 15 - Garantie

  1. Partijen zijn een overeenkomst met een dienstverlenend karakter aangegaan, welke voor dienstverlener enkel een inspanningsverplichting bevat en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 16 - Verzekering

  1. Opdrachtnemer verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst, alsook zaken van dienstverlener die bij opdrachtgever en opdrachtnemer aanwezig zijn en zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal.
  2. Opdrachtnemer geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 17 - Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht

  1. De bij opdrachtnemer aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van dienstverlener totdat opdrachtnemer de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan dienstverlener zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  2. Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft dienstverlener het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan dienstverlener worden tegengeworpen.
  3. Dienstverlener is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
  4. Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen voortuitbetaling of prijs niet conform afspraak is voldaan, heeft dienstverlener het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat opdrachtnemer volledig en conform afspraak heeft betaald.
  5. In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van opdrachtnemer zijn de verplichtingen van opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 18 - Hoofdelijke aansprakelijkheid

  1. Als de opdracht wordt uitgevoerd door meer dan één opdrachtnemer, dan zijn alle opdrachtnemers hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle verplichtingen die voortvloeien uit deze algemene voorwaarden en de onderhavige overeenkomst.

Artikel 19 - Aansprakelijkheid

  1. Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van een overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten (beroeps) aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de desbetreffende polis.
  2. De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als dienstverlener aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door dienstverlener bij de uitvoering van de opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.

Artikel 20 - Aansprakelijkheid opdrachtnemer

  1. Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan dienstverlener verschuldigd zijn.
  2. Opdrachtnemer zal de opdracht naar beste weten en functioneren uitvoeren conform artikel 7:400 BW.
  3. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor wangedrag of achterhouding van informatie van opdrachtnemer.
  4. Voor de door Opdrachtnemer veroorzaakte schade aan Opdrachtgever en/of derden is Dienstverlener niet verantwoordelijk.
  5. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte schade en de gevolgen van schade waaronder gederfde winst en/of verliezen van Opdrachtgever en/of derden.
  6. Elke vorm van aansprakelijkheid van Dienstverlener vervalt op de vroegste van de volgend genoemde data:
    • Drie maanden nadat Opdrachtnemer op de hoogte was of behoorde te zijn van het schade toebrengende feit, of;
    • Twaalf maanden nadat de opdracht is geëindigd.
  7. Opdrachtgever vrijwaart Dienstverlener voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op de door Opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de Opdracht worden gebruikt.
  8. Indien Opdrachtnemer aan Dienstverlener of aan Opdrachtgever elektronische bestanden, informatiedragers en andere software en hardware verstrekt, garandeert Opdrachtnemer dat deze vrij zijn van virussen en defecten.
  9. Dienstverlener is verantwoordelijk voor het aanvragen van een VOG voor Opdrachtnemer en draagt de kosten van de aanvraag van de VOG, mits Opdrachtgever heeft aangegeven dat deze nodig is en op welke punten de VOG van toepassing moet zijn. Wanneer de aanvraag van de VOG wordt afgewezen door het Ministerie van Justitie en Veiligheid, zal Dienstverlener dit kenbaar maken aan Opdrachtgever.

Artikel 21 - Vrijwaring

  1. De opdrachtnemer vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door de opdrachtnemer geleverde goederen en/of diensten.
  2. De opdrachtnemer vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door de dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.

Artikel 22 - Klachtplicht

  1. Opdrachtnemer is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
  2. Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 23 - Intellectueel eigendom

  1. Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt dienstverlener alle intellectuele absolute rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellen-recht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc.
  2. De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van dienstverlener worden gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze worden gebruikt.
  3. Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens. Opdrachtgever verplicht zich zij personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling.

Artikel 24 - Geheimhouding

  1. Opdrachtgever houdt de informatie (in welke vorm dan ook) die hij van dienstverlener ontvangt en alle andere informatie betreffende dienstverlener waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de dienstverlener schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat opdrachtgever de genoemde informatie ook geheimhoudt.
  2. De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
    • die op het moment dat opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
    • waarvan opdrachtgever kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door dienstverlener;
    • die opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan opdrachtgever te verstrekken;
    • die door opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht.
    • De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.
  3. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een periode van vijf jaar na het eindigen daarvan.
  4. Het is Opdrachtgever niet toegestaan om de gegevens van Opdrachtnemer door te geven aan derden.

Artikel 25 – Boetebeding

  1. Overtreedt opdrachtnemer het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of intellectueel eigendom, dan verbeurt opdrachtgever ten behoeve van dienstverlener een onmiddellijk opeisbare boete van € 1.000 voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van € 100 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
  2. Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van dienstverlener waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.

Artikel 26 - Wijziging algemene voorwaarden

  1. Peoples Potential BV is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
  3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal Peoples Potential BV zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.

Artikel 27 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
  2. Wanneer in een gerechtelijke procedure één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden als onredelijk bezwarend worden aangemerkt, dan blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht.
  3. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Peoples Potential BV is gevestigd/ praktijk houdt/kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.